Internat

Warunki mieszkalne

Część uczniów spoza Krakowa może korzystać z funkcjonującego od poniedziałku do piątku internatu. Nowocześnie urządzone 4 osobowe pokoje z pełnym węzłem sanitarnym stanowią namiastkę domu rodzinnego, dają poczucie bezpieczeństwa i prywatności.

W części wspólnej, dzięki bardzo funkcjonalnemu wykorzystaniu przestrzeni, znajdują się miejsca do odpoczynku (pufy, wygodne fotele), a także wszystko to, co niezbędne do wspólnych zabaw, spotkań, rozmów oraz do uczestniczenia w zajęciach grupowych.

Nieszablonowe wykończenie i wyposażenie internatu, przemyślana kolorystyka, dbaałość o estetykę poszczególnych pomieszczeń sprawia, że jest tu przytulnie i miło.

zdjęcie przedstawiające dziewczynki siedzące w pokoju w internacie

Rozwijanie zainteresowań

W naszym internacie nie ma miejsca na nudę. Uczniowie mają do dyspozycji zabawki, bogatą kolekcję gier planszowych, zestawy klocków konstrukcyjnych, obszerną biblioteczkę obejmującą zarówno powieści, komiksy, jak i książki popularno-naukowe.

Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia kulinarne oraz spotkania i konkursy organizowane w związku z nietypowymi świętami (Dzień Kropki, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Origami i in.). Nie brakuje aktywności mobilizujących do wysiłku intelektualnego - rozgrywki szachowe, rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek, gra w scrabble, gry strategiczne i taktyczne. Często wykorzystywana jest tablica multimedialna oraz tablety, w które wyposażone są wszystkie sypialnie. Uczniowie bardzo lubią „Wieczorki Filmowe”, podczas których oglądają najnowsze filmy przeznaczone dla dziecięcej i młodzieżowej widowni, sięgają również do klasyki filmu przygodowego i familijnego.

Dzięki współpracy z lokalnymi instytucjami kultury, dzieci biorą udział w wielu ciekawych, odkrywających ich talenty zajęciach (np. z zakresu robotyki, garncarstwa, krawiectwa).

czterech chłopców układających klocki lego

Sport i rekreacja

Wiele zajęć popołudniowych prowadzonych w internacie związanych jest z aktywnością ruchową. Uczniowie mają do wyboru m.in.: treningi na ściance wspinaczkowej, zajęcia taneczno-muzyczne oraz warsztaty bębniarskie.

Do tradycyjnego sposobu spędzania wolnego czasu należą rozgrywki tenisa stołowego, gra w bilard i minihokej, zabawy w ogrodzie, na boisku szkolnym lub placu zabaw. Położenie Ośrodka zachęca do spacerów po parku i lesie, ciekawą propozycją są więc wycieczki piesze. Uczniowie bardzo polubili odkrywanie ruin fortów dawnego Krakowa oraz coroczne wyprawy na krakowskie kopce.

grupa dzieci z rękami w górze podczas zawodów
chłopiec trzymający dziewczynkę za rękę podczas zawodów

Kształtowanie postaw

Tematyka i charakter zajęć internatowych wynikają z treści zawartych w programie profilaktyczno-wychowawczym Ośrodka.

Uczniowie w trakcie codziennych czynności wynikających z uczestnictwa w życiu grupy społecznej uczą się jak, bez naruszania przestrzeni osobistej kolegów i koleżanek, należy komunikować potrzeby, wyrażać opinie, przekonywać do swoich racji.

Ważna jest umiejętność akceptowania różnic, otwartość na argumenty i chęć współdziałania. „Poligonem” pracy wychowawczej są takie przedsięwzięcia, jak np. będące niepisaną tradycją internatu pieczenie ciasteczek na Wigilię Szkolną oraz przygotowanie świątecznych ozdób wielkanocnych.

W procesie kształtowania postaw znaczącą rolę odgrywają zajęcia tematyczne, w tym uroczyste obchodzenie świąt patriotycznych. Zależy nam na tym, aby nasi uczniowie byli w przyszłości świadomymi i odpowiedzialnymi Polakami, obywatelami Europy i Świata.

Bezpieczeństwo

Wiele działań podejmowanych przez nauczycieli związanych jest z pracą nad wypracowaniem u uczniów umiejętności bezpiecznego zachowania, które jest podstawą ich samodzielności i odpowiedzialności. W tym celu cyklicznie organizowane są zajęcia m.in. z zakresu zdrowego odżywiania się, udzielania pierwszej pomocy, bezpiecznego poruszania się po mieście, dbałości o środowisko naturalne.

Dużo czasu poświęcamy na przekonanie uczniów do bezpiecznego posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Zależy nam na tym, aby korzystanie z multimediów nie stało dla nich uzależnieniem wypierającym bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, przyrodą, światem kultury i nauki.

dziewczynka z nauczycielem przy komputerze